Hiroshima mon amour (1959)
    Alain Resnais
    
    
    Over een onmogeljke liefde en kwellende herinneringen. Locaties: Nevers & Hiroshima 14 jaar later. [Om de herinneringen vast te houden vloeien de beelden in elkaar over als een lange keten. De beelden willen maar niet verdwijnen. Ze blijven.] M: En hoe je je zat te vervelen. Het soort verveling dat mannen intrigeert. [..] M: Wat betekende Hiroshima voor jou, in Frankrijk? V: Het einde van de oorlog. Het definitieve einde. De verbijstering dat we het hadden gedruft en dat het was gelukt. En tegelijk het begin van een onbekende angst. En toen de onverschilligheid. En de angst voor onverschilligheid. [..] Vanaf 17 minuut 32 volgt eén van de meest bijzondere liefdes- scènes uit de filmgeschiedenis. Het moment waarop de vrouw op het balkon zich omdraait, naar de kamer loopt en naar binnenstapt. De twee hoofdrolspelers hebben de nacht samen doorgebracht. De man en vrouw beginnen nu pas wezenlijk interesse in elkaar te tonen. Zij (Francaise) blijkt actrice te zijn, en was hier voor een rol in een vredesfilm. Binnen 24 uur vertrekt haar vliegtuig. ("Hirsohima mon amour" begint als een soort van documentaire met scenes uit die vredesfilm). Hij (Japanner) is architect, maar ook in politiek geïnteresseerd. M: Dus daarom mocht ik mee naar je kamer. Omdat het je laatste dag in Hiroshima was. V: Helemaal niet. Dat is nooit in me opgekomen. M: Bij jou weet je nooit of je liegt of dat je de waarheid spreekt. V: Ik lieg en ik spreek de waarheid. Maar waarom zou ik liegen tegen jou? M: Vertel eens, heb je vaak van dit soort avontuurtjes? V: Niet vaak, maar het gebeurt wel eens. (Ze doet een hand op z'n schouder) Ik ben gek op jongens. Ik ben eigenlijk niet zo'n nette vrouw. [..] M: Ik wil je nog een keer zien. V: Nee. M: Waarom? V: Daarom. (Glimlacht) Praat je niet meer met me? M: Ik wil je zien. [..] M: Ik wil een paar dagen bij je blijven. Ergens, ooit. V: Ik ook. [..] M: Ik wil het graag. V: Nee. M: Het idee dat ik je over een paar uur nooit meer zal zien. [..] [Tea Room.] Samen aan tafel, eerst tegenover elkaar, zij drinkt veel bier, hij giet zijn bier over in haar glas. Later zitten ze innig naast elkaar. De zaak gaat bijna sluiten. V: Wat is het soms heerlijk om met iemand samen te zijn. M: Ja. Praat verder. Praat. [..] M: Waarschijnlijk gaan we dood zonder elkaar ooit weer te zien. [..] V (gedachte): Ik blijf bij hem in Hiroshima. M: Blijf in Hiroshima. V: Natuurlijk blijf ik in Hiroshima. (huilt) Ik ben zo ongelukkig. Dat had ik totaal niet verwacht, begrijp je? Ga weg. M: Ik kan niet zonder jouw [..] V (lopend over straat, gedachten): Hij komt me achterna. Dan legt hij z'n arm om m'n schouder. Hij neemt me in z'n armen en dan ben ik verloren.