Oranges ore not the only fruit (1990)
    Driedelige serie van Beeban Kidron
    Naar een roman van Jeanette Winterson
    
    
    [deel 1] Begint op leeftijd van 7 jaar. Vader praat nauwelijks. Slaapt overdag en werkt 's nachts. Moeder heeft avontuurtje gehad met Pierre in Parijs. Dacht dat ze verliefd was, maar bleek maagzweer te zijn. Gelukkig niet zwanger. Is in Engeland bekeerd door knappe pastor. Van deze twee mannen een foto op haar slaapkamer. Jess moet mee op 'zending' naar Engels kustplaatje. Kan niet meer praten. Pastor denkt dat ze door 't geloof moet worden genezen. Ze is dochter van een meisje dat haar in 't weeshuis heeft moeten doen. Haar echte moeder komt eens langs, maar die mag ze niet zien. Moeder hield haar van school, omdat dat een broeinest is. (Lilly-of-the-vallies: lelietjes-van-dalen) Het leven is de enige ware toets. Het niet kunnen praten en zelfs flauwvallen blijken te worden veroorzaakt door de amandelen. Ziekenhuis (zeer witte omgeving en overdreven wit gefilmd): 'Er sterven meer mensen op de operatietafel dan op waterski's. Daarom geloof ik niet in doktoren'. Moeder brengt haar sinaasappelen. 'Ik dacht dat ik dood was want de dokter zei dat de zuster een engel was en sloeg een arm om 'r heen.' De juf weet geen raad met zo'n intelligent christelijk meisje. Wanneer de buren hoorbaar aan het vozen zijn: 'Ze weet niets en dat moet ook zo blijven.' Moeder gaat orgel spelen als tegengeluid. 'De Heer stopt haar oren wel dicht.', refererend aan de amandelen. 'Ze moet 't toch eens weten (zegt een ander).' 'Liefde kun je niet verbergen. Iets wat goed is, zal ik nooit verbergen.' [deel 2] Jess is inmiddels ±15 jaar. Pastor: 'Je lichaam is een tempel, Jess. Laat je niet verleiden.' Jess: 'We zullen ons even keurig gedragen als Jane Eyre en St.Johan Rivers.' Pastor: 'De geest is belangrijker dan het vlees.', Dit n.a.v. de slungelige jongeman die de pastor heeft meegenomen met z'n nieuwe busje waarvan de ene helft het kwade en de andere het goede voorstelt. Verleiding is het gevolg van onnatuurlijke lusten. Op de markt ontmoet ze bij de visboer een meisje dat daar werkt, Melanie. Woont hier nog niet zo lang alleen met haar moeder. Ze moet werken voor haar studie. Melanie en Jess slapen bij een clublid van Jess haar moeder in de kamer op de grond. Melanie en Jess onder de dekens: 'Ik wil niet trouwen. Dan moet ik de hele tijd koken en schoonmaken.' Jess: 'Het eerste sprookje dat ik gelezen heb, was Het meisje en het monster (Beauty and the Beast). Ik vond dat de meeste vrouwen 'm maar slecht hadden getroffen. Ik vond 't zo sneu voor ze dat hij niet veranderd was toen ze hem kusten.' Ze giechelen en bij het zien van elkaars lichamen beginnen ze elkaar te kussen. In de kerkdienst worden Jess en Melanie ervan beschuldigd zondaar te zijn. Melanie huilt en werkt niet tegen, maar Jess is koppig. Jess moet een demonenuitdrijving ondergaan. 'Je zult drie dagen en nachten in deze kamer aan Jezus moeten denken in plaats van 'n zacht lichaam en genot. Het klinkt misschien hard, maar de hel is erger. Langer dan drie dagen houdt de duivel 't niet vol.' Ze is vastgebonden. Een paar mensen van de harde kern zijn er bij. Eén van de kerkleden is een alleenstaande jongen vrouw van ± 30 jaar. Jess ontmoet haar, omdat ze brieven aan Melanie geeft, die Melanie overigens niet beantwoordt. Jess heeft het moeilijk: 'Dat ik moest kiezen.' 'Dat is ook zo Jess. Je moet de heer gehoorzamen.' De vrouw ving Jess op vlak voor de demonenuitdrijving. Toen bekende ze al dat ze 't zelfde probleem had. Jess verwijt haar dat ze niet voor zichzelf heeft gekozen: 'Je moet er voor vechten.' [deel 3] Jess geeft vaak de leiding aan de dienst en moet van haar moeder nog steeds missiezuster worden. Jess slaapt nog één nacht stiekem bij Melanie. Melanie is terughoudend. Er komt een donker meisje bij de kerk. Jess is direct verliefd. Na de kermis geeft ze haar een kus bij 't afscheid. Het is bij de kerkgemeenschap opgevallen dat Jess weer verliefd is. 'Leiding geven is niets voor vrouwen. We hebben je mannenwerk laten doen en nu heb je mannelijke driften.' 'Ze denken dat ik een man wil zijn.' (Pompadour = maîtresse.) Melanie komt een bezoek brengen. Ze heeft een vriend bij zich. Jess vlucht naar Cissy, de lelijke grote vrouw, begrafenisonderneemster. Krijgt werk op een ijscokar omdat ze kan autorijden. Wanneer een gemeentelid overlijdt, komt er een confrontatie bij de maaltijd tussen de harde kern en Jess. Het is Kerst. Haar donkere vriendin speelt in een muziekclubje van de zending. Jess maakt een afspraak met haar en legt uit waarom ze uit elkaar moesten destijds. Jess heeft bericht gekregen dat ze voor haar toelatingsexamen van Oxford is geslaagd. Komt dit op kerstavond thuis vertellen. Moeder heeft inmiddels een elektronisch orgel en kan een geestelijke radiozender ontvangen. Jess verlaat de groep vreedzaam. Hoewel ze haar gedrag blijven afkeuren. De afleveringen worden steeds ingeleid met beelden van een kermis. Met zowel het jonge als het oudere meisje - die Jess spelen - in één beeld. En de mensen uit haar omgeving vaak als spookbeelden met maskers of zittend in de botsautootjes.