Wong Kar-Wei (regisseur van bijzonder stilistische films)
** Chunkung Express (1994) Voorzien van een bijzondere soundtrack. Mooie, traag opgebouwde liefdesgeschiedenis. Veel handheld camera. Het frivole optreden van het meisje in het tweede deel van de film deed me denken aan Amelie. Ze verovert op een hartveroverend, omslachtige manier haar grote liefde. Een ex-liefje van de politieagent, die dagelijks bij het eettentje van haar oom komt, waar zij werkt, brengt een afscheidsbrief met daarin de sleutel van zijn appartement. Zij ziet de kans om op de momenten waarop hij niet thuis is in zijn appartement te zijn en daar dingen te veranderen die hem aan vorige liefdes doen denken. Alleen heeft hij maar nauwelijks door dat er iets verandert. Tot het moment waarop hij onverwachts thuiskomt terwijl het meisje nog in zijn huis is. ** Fallen Angels (1995) Een komische stomme (niet sprekende) man, leeft met zijn vader, dwingt op zijn werk op hilarische wijze zijn klanten om te eten. Dat is de luchtige helft van de film, want in de ‘andere wereld’ geeft een vrouw met een lange regenjas en zonnebril een huurmoordenaar opdrachten tot liquidaties, meestal van groepjes gokkers, in kamertjes achterin restaurants (Hong Kong mafia). "Zal ik me haar herinneren? Het doet er eigenlijk niet toe. Voor haar ben ik maar een halte in haar levensreis. Ik hoop dat ze haar bestemming bereikt, een man die van haar houdt." Haar charme is haar oorspronkelijkheid. Wil alleen ananas uit blik eten met houdbaarheidsdatum 1 mei. ** 2046 (2004) Het ‘jonge zusje’ raakt verliefd op de man die zijn intrek heeft genomen in een klein hotel. Maar hij is in het verleden in Singapore zodanig door vrouwen teleurgesteld, dat hij wel voor de lusten gaat, maar zich niet aan haar wil binden. "Je mag van mij andere vrouwen hebben, maar behandel mij niet als hen." "Gevoelens overvallen je onverwachts." Zoals een pioen zich opricht, staat ook zij recht en gaat ze weg. Zonder een antwoord te geven. De film zou ook anders in elkaar hebben kunnen zitten. Tot op het laatste moment voor het filmfestival van Cannes is de regisseur bezig geweest met de (niet definitieve) montage. De episode met Gong Li is in een vrij laat stadium opgenomen en toegevoegd, waardoor er minder samenhang is.