Favoriete films Op mijn site staat een lijst met een selectie van favorieten. Bij sommige regisseurs meerdere titels. Op dit moment zou mijn top-25 zijn: 1.Chinatown (1974) van Roman Polanski. Deze film zit erg goed in elkaar en Polanski is een geniale regisseur. Maar hij heeft ook enkele matige films gemaakt. Vooral zijn werk uit de jaren zestig en zeventig is indrukwekkend. Er was een terugval in de jaren tachtig. Daarna heeft hij nog een paar sterke films gemaakt, zoals Bitter Moon (1992) en The Pianist (2002). Maar nooit meer zo goed als de eerdere films. 2.Rear Window (1954). Dat is mijn favoriet van Hitchcock met James Stewart en Grace Kelly. Misschien had Vertigo hier moeten staan, maar die vind ik minder geloofwaardig, vooral door de scenes waarbij Stewart de auto van Kim Novak volgt en je overduidelijk ziet dat de stuurbewegingen niet overeenkomen met de achtergrondbeelden. Strangers on a Train (1951) vind ik ook erg goed. En uiteraard Psycho (1960). 3.Once Upon a Time in the West (1968). De ongeëvenaarde western. Ik vind deze film beter dan The Good, the Bad and the Ugly (1966). Die heeft ook iconische scènes, maar is soms wat rommelig: de accenten en het stemgeluid en de beelden (van o.a. de oorlog ) zijn kwalitatief niet altijd geslaagd. Wel weer mooie muziek, maar voor mij als geheel minder indrukwekkend. 4.Wilde Aardbeien (1957) van Ingmar Bergman. Met name de realistische droomscènes. Ik ben ook zeer gecharmeerd van het broeierige Tystnaden (1963), opgenomen in een hotel en ook in zwart-wit. Ook het familie-epos Fanny & Alexander (1983) vind ik erg goed. 5.Blue Velvet (1986) van David Lynch. De man van exceptioneel creatief werk zoals het verwarring saaiende Mulholland Drive (2001) en de mysterieuze series Twin Peaks ("leven in een droom"). 6.Les Quatre Cents Coups (1959) van Francois Truffaut. De regisseur was een filmfanaat en dat zie je aan alles. Ik ben een groot liefhebber van zijn films, alleen viel de veelgeprezen Jules et Jim (1962) mij wat tegen. De hoofdrolspelers vond ik niet zo passen, de acteurs leken te oud voor de rollen. Ik heb een aantal boeken over Truffaut gelezen en ook een heel mooi boek met brieven van hem, over het filmmaken. Ik was ook bijzonder enthousiast bij het zien van het charmante Baisers Voles (1968). 7.Otto e Mezzo, 8 ½ (1963) van Federico Fellini. Over filmmaken met de achteloos acterende Mastroianni als de alter ego van Fellini. Ik moet overigens direct aan een soortgelijk film denken, die ook indrukwekkend is: La Grande Bellezza (2013) met eveneens prachtige beelden. 8.Ragin Bull (1980) van Martin Scorsese. Hij is een groot filmliefhebber, dat zie je aan zijn films met vaak referenties naar klassiekers. Hij weet zeer enthousiast en in een hoog tempo over film te vertellen. Scorsese is erg goed in het vertellen van een verhaal en introduceren van personages. Het beste voorbeeld daarvan is misschien wel Casino (1995). 9.Fargo (1996) van de gebroeders Coen. Een duo met meerdere indrukwekkende films. Zo vind ik No Country for Old Men (2007) ook bijzonder goed. Die is net iets minder gestructureerd, Fargo vind ik constanter. Maar ze ontlopen elkaar weinig. 10.Chungking express (1994). Ik heb een dvd-box met films van Wong Kar-Wei. Van die films is In the Mood for Love (2000) bijzonder mooi, vooral stylistisch. Toch geef ik de voorkeur aan het rauwere Chungking express. 11.Sunset Boulevard (1950). Er zijn veel films over de filmwereld gemaakt. The Player (1992) van Robert Altman en Ed Wood (1994) van Tim Burton zijn mooie voorbeelden. Voor mij is Sunset Boulevard de favoriet, tevens de beste film van Billy Wilder. Van Some Like it Hot (1959) ben ik bijvoorbeeld zo onder de indruk. Die vind ik niet geloofwaardig. Ook The Apartment (1963) van Wilder is zeer geslaagd. 12.The last picture show (1971). Worstelingen over adolescentie en relaties in een kleine Texaanse plaats. In zwart-wit opgenomen. 13.The Man who fell to Eart (1979) Een beetje een vreemde eend in de bijt is regisseur Nicolas Roeg. Een eigenzinnige filmmaker die niet echt gestroomlijnde films heeft gemaakt die makkelijk te volgen zijn. Dat maakt zijn werk juist zo interessant, je kunt ze vaker zien en weer verrast worden. Mijn favoriet is The Man who fell to Eart met David Bowie als buitenaards wezen die naar de aarde komt omdat op zijn eigen planeet een tekort aan water is. Een andere goede film van hem is Don’t Look Now (1973). 14.Viridiana (1961). Ik moest een film van Luis Buñuel kiezen. En dat is lastig. Misschien Tristana (1970), maar eigenlijk vond ik Viridiana (1961) nog beter. Buñuel is een surrealist met vaste thema's. Ik ben in zijn geboorteplaats Calanda geweest, waar een mooi museum is dat aan hem is gewijd. 15.Alien (1979). Ik ben geen uitgesproken liefhebber van horror of science fiction, maar Alien van Ridley Scott was toch wel iets waar ik uitermate geboeid naar heb gekeken. De spanning en verrassingen zijn zeer geslaagd. Ik vind Interstellar (2014) van Christopher Nolan ook erg goed, al acteert hoofdrolspeler Matthew McConaughey soms een beetje overdreven. Die film vind ik weer veel beter dan het veelgeprezen en minder geloofwaardige The Matrix (1999). Ook Moon (2009) is een aanrader. 16.Gegen die Wand (2004). Vam de Duitse films vind ik het rauwe Gegen die Wand de beste. Een zware en zeer emotionele film. 17.Heat (1995), de beste combinatie van regisseur Michael Mann en de acteurs Robert de Niro en Al Pacino. Hoewel ik niet zo'n groot liefhebber ben van actiefilms wil ik deze film wel graag vermelden. Deze film is veel meer dan alleen maar actie. Vooral de beklemmende sfeer en soundtrack zijn bijzonder functioneel. 18.Cyclo (1995). Misschien had ik Apocalypse Now (1979) in de top-25 moeten zetten, maar persoonlijk heeft de Vietnamese film Cyclo van Tran Anh Hùng mij meer geraakt. Ik ben een paar keer in Vietnam geweest en dit is het ultieme Vietnam. 19.Pulp Fiction (1994). Elke film van Tarantino is bijzonder, toch denk ik dat ik terug moet vallen op Pulp Fiction als de film die alles al in zich heeft wat een film een briljante Tarantino-film maakt. 20.The Right Stuff (1983) van Philip Kaufman. Een historische film over de beginjaren van de ruimtevaart naar de gelijknamige roman van Tom Wolfe. Van begin tot het einde boeiend. 21.Die Zweite Heimat (1992) van Edgar Reitz. Een zeer lange film in meerdere delen die door de VPRO is uitgezonden. Buitengewoon boeiend tijdsbeeld. 22.Trios Couleurs Rouge (1993) van Krzysztof Kieslowski. Deze regisseur had als handelsmerk morele dilemma's. Ik heb ook eerder werk van hem gezien zoals Amator (1979) en een deel van de Dekalogen-serie waar hij mee beroemd is geworden. La double vie de véronique (1991) lijkt wel een beetje op Rouge, al was het maar door dezelfde mooie hoofdrolspeelster Irène Jacob. 23.An angel at my tabel (1990), de verfilming door Jane Campion van de autobiografische romans van de Nieuw-Zeelandse schrijfster Janet Frame (1924 - 2004). De boeken zijn al bijzonder goed. Campion heeft er een gevoelige film van gemaakt. The Piano (1993) van Campion is ook zeer goed. 24.Los abrazos rotos (2009) van Pedro Almodovar. Ik houd erg van de extravagante films van Almodovar. Zoals Matador (1986) en Los abrazos rotos (2009). Met veel kleuren, veel dialogen en een grillige verhalen die alle kanten op kunnen springen. 25.On Her Majesty's Secret Service (1969). De James Bond films zijn nagenoeg altijd boeiend, maar ook erg wisselvallig van kwaliteit: Met name On Her Majesty's Secret Service (1969) vind ik geslaagd. Al zijn de stunts van de Bond-films uit de jaren zestig soms een beetje krakkemikkig. Johan (update 4 juni 2022)