Parijs (2013)
    
    
    De eerste trip met Weiwei in Europa gaat naar Parijs. De mooiste stad van Europa! Op 24 mei heb ik vanuit China treintickets op www.thalys.com geboekt. Heen op zondag 28 juli en woensdag 7 augustus terug. Het was lastig om tickets voor de basisprijs van 35 euro te vinden. Dan had ik vermoedelijk nog eerder moeten zijn. Nu zijn ze op de heenreis 46 en terug 35 euro. Naast vroeg boeken, is het een kwestie van de juiste dagen en tijdstippen uitzoeken om enigszins betaalbare tickets te vinden. En vooral niet de website van nshispeed gebruiken. In de maand daarna heb ik voor twee keer vijf nachten een kamer in appartementen geboekt via www.airbnb.com. Op die site staan kamers over de hele wereld! In ons geval betalen we rond 40 euro per nacht met gedeelde badkamer en keuken. Een appartement in het westen van de stad en de tweede zeer dicht in de buurt van Gare du Nord. Hotelkamers heb je in Parijs vanaf 60 euro, soms met korting bij meerdere nachten. Maar dat was uiteindelijk duurder geweest, want nu hebben we een keuken tot onze beschikking en kunnen we zelf koken. Om de kosten te drukken. Met zelf meegenomen magnetronrijst, noedels en worst. En mueslirepen, fruitrepen en yoghurtbiscuits. Een ander voordeel van een appartement, is dat je een inkijkje krijgt in het Franse leven. Op www.parisinfo.com, de officiële website voor toerisme in Parijs, heb ik kaartjes voor vijf en drie dagen onbeperkt kunnen reizen aangeschaft. En twee museumpassen die vier dagen geldig zijn. Naast diverse musea zijn bijvoorbeeld de Arc de Triomphe, de torens van de Notre Dame en het Vincennes kasteel ook inbegrepen.
    Zondag 28 juli. Voor de zekerheid vertrekken we een trein eerder naar Rotterdam, zodat we bij eventuele vertraging de Thalys naar Paris-Nord op spoor 3 nog kunnen halen. Wat opvalt ten opzicht van reizen in China, is dat de bagage nergens door een scanner hoeft. Even na half vijf arriveren we in Parijs. Het is warm en zonnig. De eerste indrukken van Parijs, met de drukte voor het station. Weiwei maakt een foto van de voorgevel. We nemen voor 19 euro een taxi naar ons appartement in Levallois Perret in het westen van Parijs, net buiten de periferique. We hebben de code van de voor- deur en kunnen onze bagage in de hal zetten. Even later worden we opgevangen door een bevriend koppel van één van de meiden die de kamer in het appartement verhuren. Ze overhandigen ons de sleutel. Het is een net appartement, precies zoals op de foto´s op Airbnb. Op de begane grond, maar onze kamer kijkt uit op een rustige binnenplaats. Er staan wel vijf soorten mosterd in de koelkast!  Na het eten verkennen we de omgeving. Levallois heeft een schitterend gemeentehuis in een bloemrijk parkje. Verder zijn er diverse super- markten en restaurants, waaronder Chinese. Soms met terrasjes. De grootste supermarkt is Carrefour City in de buurt van het Ibis Hotel. De straten maken een veilige en nette indruk. We zien veel jonge mensen waaronder diverse Aziaten. Laure, die de andere kamer in het appartement heeft, arriveert rond tien uur: "If you meet neighbors, just tell u are friends". We zullen geen last van haar hebben, want ze werkt overdag en komt soms ook ´s avonds later thuis. Ondanks checklist zijn we tandpasta vergeten. Maandag 29 juli. Allereerst naar de supermarkt voor fruit, groente en tandpasta. De eerste vier dagen staan in het teken van het gebruiken van de museumpas. We zitten dicht in de buurt van metro- station Anatole France aan lijn 3. Aan Place du general Leclerc zit een salon de thé. Net als een brasserie typisch iets in het Franse straatbeeld. Weiwei is blij met mij, want ik ken Parijs goed en ben vooral dol op de metro. Het is ook leuk om uit te dokteren hoe we zo efficiënt mogelijk door de stad kunnen reizen. De metro is voldoende om overal te komen en eigenlijk hoeven we niet zo heel veel te lopen. Allereerst bezoeken we van tien voor elf tot kwart over twaalf het Pantheon. Een indrukwekkend gebouw. Architect Soufflot wilde de Sint Pieter overtreffen. Met enorme schilderijen, een beetje dof soms, maar wel mooie beelden. En fraaie vloertegels. Onder de gehele oppervlakte zitten 72 graftombes van Voorvechters van de Vrijheid. We zijn in het bijzonder geïnteresseerd in die van Victor Hugo, Alexandre Dumas, Rousseau en het echtpaar Curie. In de buurt vinden we een Chinees restaurant voor een warme lunch: fried noodles vegetables, rice, chicken in honey sauce voor 13 euro. Onderweg naar Musée Guimet, gaan we bij metrostation Trocadéro even boven de grond voor het schitterende zicht op de Eiffeltoren. In het Chinees is dat een woeaah-moment. Ons doel ligt een station verder. Het prachtige Guimet museum bevat één van de meest volledige collecties uit Azië. Vooral Cambodja en Vietnam komen goed tot hun recht. Myanmar en Thailand nauwelijks. Nepal en Tibet delen een zaal. Weiwei weet door haar research een bijzondere olifantenvaas uit China. Het oorspronkelijke idee van de oprichter Émile Guimet was een museum creëren om godsdiensten te vergelijken. In de tuin van een pand in de buurt is nog gratis een Japanse Tuin te bezoeken. Maar die is nogal klein en teleurstellend. We schuilen er voor een onweersbui. In de buurt van ons appartement ontdekken we een conservatorium met op de gevel de noten van Ravel´s Bolero. De boodschappen in Carrefour zijn flink duurder dan in Nederland. Dinsdag 30 juli. We nemen de metro naar Chateau Vincennes, helemaal in het oosten van de stad. Een hoog kasteel met hoge poorten en een opvallend grote kapel. Met 50 meter de hoogste burcht in Europa. In het kasteel is een film te zien en we lezen dat het ook als gevangenis is gebruikt, voor vips zoals Diderot, Mirabeau en Marie- Antoinette. Ik heb al veel kastelen gezien, maar deze stond nog op mijn wenslijstje van bezienswaardigheden in Parijs. Voor Weiwei is alles nieuw, maar ik wil zelf ook graag nieuwe plekken ontdekken. In het centrum stappen we bij metrostation St. Paul uit en wandelen door de Joodse wijk. We kopen elk een falafel bij L'As. Een flinke hap. "People pay outside. Inside, I have a brigade of seven very efficient waiters. It takes 17 seconds to make a falafel, which means we make five or six sandwiches per minute. The waiting line can be sometimes very long but even if you wait two or three minutes longer than in other restaurants, the truth is that the falafel you’ll have here can’t be compared to any other. I’m not saying that other restaurants are bad, I’m just saying we’re excellent," he claimed proudly. De Joodse gemeenschap is op een kleine schaal nadrukkelijk aanwezig. Er is een synagoge en ook een Joodse boekwinkel. We rusten daarna met yoghurtdrink in het gras van Place des Vosges. Het oudste pleinpark van Parijs. Inmiddels behoorlijk bewolkt. We bezoeken het huis waar Victor Hugo heeft gewoond, in een hoek van het plein. Entree is gratis. Vooral de Chinese kamer en afbeeldingen over Notre Dame de Paris zijn interessant. Aung San Suu Kyi heeft het huis op 27 juni 2012 bezocht. Er hangt een foto van haar. Via een korte metrorit gaan we naar Hotel de Ville en lopen naar de Seine en door naar de Notre Dame. Die is 850 jaar en helaas hebben ze daarom een enorm podium op het plein voor de kerk geplaatst. Het is hier zoals verwacht druk. Woensdag 31 juli. Iets meer bewolkt dan gewenst. Voor buitenfoto´s heb ik het liefste meer zon, dus beginnen we vandaag met Musée d'Orsay.  Ik zal wel een beschrijving geven, maar je moet een museum toch vooral zelf beleven en ik geef slechts een kleine persoonlijke selecte. Op de begane grond beginnen we met werken van Ingres, zeer realistische huidskleuren. Ik ben vooral onder de indruk van Gérôme zijn Reception Louis XIV en werken van Bouguereau zoals de zwevende Les Oreades en Naissance de Venus. De schilderijen van Manet and Monet zijn niet echt mijn stiel. Ze zijn vrij donker en kil, weinig glimlachen en geen zomerse beelden. Er is een kleine afdeling over de geschiedenis van de fotografie. We genieten verder van verrassende beelden in de middenruimte, zoals Légende savernoise van Carabin, zeer sensueel. Auguste Clesinger's Femme Piquée Par Un Serpent en La Jeune Tarentine van Schoenwerk. Achteraan staat een doorsnede van het Operagebouw. We nemen de roltrappen naar de vijfde verdieping. Daar is allereerst een plateau met een schitterend overzicht van het museum. Dan volgt nog een kleine versie van de museumwinkel die bij de entree is. Duur. En uitzicht over de Seine via een origineel stationsraam. Op deze verdieping heel veel Franse impressionisten. Weinig werk dat mij aanspreekt. De ruimtes zijn vrij druk. Een kleine versie van water- lelies door Monet. Ik ben meer onder de indruk van het beeld Le Petit Danseuse van Degas. We dalen af naar de tweede verdieping. Omdat het anders wat veel zou worden, beperken we ons hier tot de eerste kamers met werk van Van Gogh en Gaugin. De schilderijen van Van Gogh behoren tot de hoogtepunten in dit schitterende voormalige treinstation. Helaas mag je geen foto´s maken. Alleen overzichtsfoto´s worden oogluikend toegestaan. Er staan beelden op de terrassen van Rodin en Camille Claudel. Achteraan een witte versie van de Hellepoort van Rodin. Aan de andere zijde enkele prachtige beelden, zoals Tanagra van Gérôme en Eve avant le péché van Delaplanch en La Nature se dévoilant devant la Science van Barrias. In een winkeltje in de buurt vinden we een eierdopje voor de verzameling van mijn moeder. We lunchen in het parkje aan het begin van Rue de Seine. Weiwei haar eerste stokbrood! Daar is een jong stel uit Oost-Europa met een klein rebels jochie. Geen wonder met dat soort ouders. Ze wekken de indruk dat ze dakloos zijn. Dan lopen we naar Pont des Arts die inmiddels vol liefdessloten hangt. In 2009 nog niet. We lopen door naar de Notre Dame. Onderweg kopen we ansicht- kaarten bij een Aziatische verkoopster die enkele van de groene boek- bakken beheert. In de Notre Dame bewonderen we de glas in lood ramen en katholieke symboliek. Weiwei schrijft een boodschap voor in de ´gebedendoos´. De menigte toeristen wordt af en toe tot stilte gemaand door een man die door luidsprekers "ssshhhht". Voor het avondeten gaan we terug naar het appartement. En nog snel een bezoekje aan de Carrefour. Daarna bezoeken we het Louvre. Dat kan op woensdag- en op vrijdagavond. Woensdag schijnt het minst druk te zijn, omdat veel mensen Parijs tijdens het weekend bezoeken. Er staat nagenoeg geen rij bij de ingang. En de drukte in het museum valt ook echt mee. Wat vooral opvalt is de gigantische omvang. We zoeken enkele hoogtepunten op. De Code van Hammurabi. Vervolgens de Venus van Milo in een vrij donkere kamer. Een beetje teleurstellend. Het duurt even voor we Amor en Psyche van Canova hebben gevonden. We zaten al een verdieping te laag, in een ruimte met katholiek getinte Italiaanse kunst. Dan de Winged Victory of Samothrace. Een blanke man met een lichte huid maakt er een foto van zijn Aziatische vriendin. Wanneer ze de foto ziet, zegt ze iets in het Nederlands. Tegenover de Mona Lisa hangt de Bruiloft van Kana door Véronèse en als laatste zien we de Kroning van/door Napoleon door David. We blijven tot sluitingstijd en hebben niet eens meer tijd om de werken van Nederlandse en Vlaamse schilders te zien. Zo enorm en tijdverslindend is dit museum. Op de terugweg trakteer ik Weiwei met een avondblik op de Opera. We nemen daar even een kijkje boven de grond. Het nadeel van de metro is dat je de stad vooral onder- gronds ziet, op een enkele lijn na. Maar superpraktisch en ook leuk om mensen te bekijken, al schijnen Fransen nog altijd vooral gefocust te zijn op lezen en het negeren van anderen. Soms hebben we bezoek van een bedelaar die met muziek stoort. Vanavond is ook de andere bewoonster van het appartement terug. Van onze kamer. Ze delen vannacht de andere slaapkamer. Donderdag 1 augustus. Het is onbewolkt. Vandaag nog een druk programma voor de boeg. Het is namelijk de laatste dag dat we van de vierdaagse museumpas gebruik kunnen maken. Allereerst terug naar de Notre Dame. Mijn doel was tien uur, we zijn vijf minuten later maar nu staat er al een lange rij voor het bezoek aan de torens. Gistermiddag om half vijf was die minstens zo lang. Iedere tien minuten worden er een aantal mensen binnengelaten. Uiteindelijk staan we een uur en twintig minuten in de rij. Maar dat was de moeite waard. De trappen lijken eindeloos. Op het eerste plateau genieten we van het uitzicht naar het westen. Ik heb bewust voor een bezoek in de ochtend gekozen om beter fotolicht te hebben. Weiwei heeft informatie over de beelden van dieren die het water opvangen. Eén daarvan is beroemd. Hij zit in het begin van de hoge wandeling. We mogen ook nog een etage hoger in de rechter toren. Hier krijgen we vijf minuten de tijd. De torens speelden een belangrijke rol in De Klokkenluider van de Notre Dame van Victor Hugo: Quasimodo. Om tien over twaalf zijn we weer beneden. Ik weet een Grieks restaurant in Rue de Huchette waar we voor een schappelijke prijs een royale maaltijd hebben. Weiwei vindt het eten prima. Voor de Shakespeare boekwinkel kunnen we de waterfles bijvullen. Weiwei probeert nog een paar hoedjes, maar we komen er niet uit welke het beste staat.  Uiteraard moet ik Weiwei het Rodin Museum laten zien. We hebben kort voor de reis nog de film Camille Claudel gezien. In de tuin rusten we eerst in de schaduw op een bankje waar een familie met kinderen is. Een andere moeder geeft borstvoeding.
    Een deel van het gebouw is wegens renovatie gesloten. Zo is de kamer met La Tour du Travail niet te zien. De tentoonstelling is ook iets anders dan tijdens mijn vorige bezoek van een paar jaar geleden. Van De Kus is bijvoorbeeld een zwarte uitvoering in een vitrinekast, terwijl die de vorige keer nog centraal in een kamer in het wit was. Er zijn ook beelden die Victor Hugo moeten voorstellen. Het werk van Camille Claudel behoort voor mij tot de hoogtepunten. Ze heeft mijn hart gestolen. De laatste dertig jaar van haar leven moeten zeer triest zijn geweest. En er hangt ook een schilderij van Van Gogh: Le Père Tanguy. De man van de Tanguy winkel in Montmartre waar tijdens zijn verblijf in Parijs werk van hem werd verkocht. In dit museum mogen we wel foto's maken. We halen drinken in Rue de Bac en lopen over Pont Royal naar Jardin des Tuileries. En dwars door het park, meest in de schaduw van bomen, naar Musée de L'Orangerie, waar we rond half vijf arriveren. Hier zijn de acht waterlelieschilderijen van Monet tentoongesteld. In twee ovale ruimtes. De vier in eerste zaal zijn het meest gevarieerd. Monet heeft er van 1895 tot aan zijn dood in 1926 aan gewerkt.
    In de kelderverdieping zijn veel werken van andere schilders tentoongesteld, waaronder Cézanne. En beginnend werk van Picasso, veel minder aantrekkelijk dan de puzzelachtige vrouwenfiguren in felle kleuren die hij later heeft gemaakt. Weiwei vindt de cartoon- stijl van Rousseau's La Carriole du Pere Juniet (met het kleine hondje) en de gezichten van Modigliani leuk, waar we volgende week het graf van zullen bezoeken. We blijven tot sluitingstijd en zitten daarna tegenover de ingang op een stoel in de schaduw. Het is warm. Een Chinese moeder en puber- dochter komen bij ons zitten. Ze zijn te laat voor L'Orangerie. De moeder vraagt ons om advies. Dochter kijkt alleen naar haar iPhone. Moeder heeft er ook één. De moeder vindt het lopen van een metro- station naast het park tot hier al ver. Wanneer ik zeg dat Orsay op donderdagavond, vanavond dus, tot kwart voor tien open is, besluiten ze om daar nog heen te gaan. We halen stokbrood en drinken in een supermarkt aan Rue des Pyramides en houden daarna een picknick in de Tuileries. Om negen uur bezoeken we de Arc de Triomphe. De laatste bezienswaardigheid op ons lijstje welke we met de museumpas kunnen bezoeken. Een vrouw is zo vriendelijk om een foto van ons voor de boog te maken. Helaas met tegenlicht. Ik ben kennelijk te moe om een betere plek op te zoeken. Na alle traptreden van vanmorgen nog maar een keer ronde trappen om de triomfboog te beklimmen. De Arc de Triomphe werd op- gericht als hulde aan het napoleontische leger en vertoont dan ook alle trekjes van de keizerlijke grootheidswaanzin. Het uitzicht en de zonsondergang is heel aardig. Zo eindigen we de meest drukke dag. Met veel voldoening. Vrijdag 2 augustus. Na het ontbijt ga ik snel alleen naar een super- markt om een fles rum voor ons verhuursters te halen. Weiwei heeft namelijk een kunststoflepel in de keuken enigszins verbrand en we hebben geen goede vervanger gevonden. Volgens Laure was de lepel al niet meer zoals hij was geweest. Ze vond het geen probleem, maar Weiwei zat er mee in haar maag. Dan nemen we de metro naar het tweede appartement. In een straat tussen Gare du Nord en Gare de l´Est: Rue des deux gares. We hebben weer een code voor de voordeur. Het appartement zit op de zesde ver- dieping. Maar gelukkig is er een lift. Klein. Zeer klein. Typisch Parijs. De jonge vent die ons de sleutel overhandigt kan er niet meer bij in en is zo sportief om de trap te nemen. Buiten adem probeert hij in zijn beste Engels ons nog wat uit te leggen. De jonge vrouw waar wij de slaapkamer van gebruiken, zullen we niet te zien krijgen. Ik heb alleen via de mail contact met haar gehad. Haar huisgenote is soms wel aanwezig. Vergelijkbaar met het vorige appartement.  Ik boek het bezoek aan de Eiffeltoren. Zondagmiddag om twee uur. De rest is al volgeboekt. Weiwei neemt de tickets op in haar iPhone, want we hebben geen printer tot onze beschikking. Daarna gaan we naar de Lidl. Twee metrostations naar het zuiden. Die is minder net dan de Lidl in mijn woonplaats. Maar wel goedkoper dan Franse supermarkten. Hier zijn ook veel winkels waar Afrikaanse vrouwen hun haar laten versieren. En nagels en andere make-up. Na het eten lopen we nog een klein stukje in de omgeving van Gare du Nord en het gebied in de richting van Montmartre. Weiwei vindt deze omgeving niet veilig. Ze moet nog wennen aan het grote aantal mensen met een donkere huidskleur. Zaterdag 3 augustus. Eén dag moeten we zonder transportkaartje doen, dat is vandaag in Montmartre. Allereerst naar het postkantoor naast Gare du Nord, want Weiwei wil nog op de ouderwetse manier kaarten naar familie en vrienden sturen. Daarna naar Leader Price supermarkt omdat we daar lekker yoghurtdrink hebben ontdekt. Vervolgens de kortste route naar de Sacré-Coeur. Dat blijft een magnifieke plek! Helaas te druk om naar binnen te willen. Nog steeds met overwegend Afrikanen met illegale handel die wegrennen zodra de politie patrouilleert. Een spel zonder einde. We lopen terug naar ons appartement voor de lunch en houden tot halverwege de middag pauze. Dan via een iets andere route naar Moulin Rouge. Nog iets wat je ooit gezien moet hebben. Helaas zijn de shows erg duur. En de mooie route via Rue Lepic terug naar de Sacré-Coeur. Aan Lepic krijg je een goed beeld van Montmartre, er zit zelfs een Tibetaans restaurant, en nog twee molens. Op nummer 54 woonden Vincent en Theo van Gogh van begin 1886 tot de lente van 1888 toen Vincent naar Arles trok. Bij een doorkijkje zien we dat we al behoorlijk hebben geklommen. De drukte neemt toe. Een blondine zingt op een terras. Weiwei is geen liefhebber van Franse chansons. We komen uit bij het schilders- plein Place du Tertre, waar het altijd druk is. Waarom zitten ze op de terrassen allemaal met het zicht naar het plein? Omdat er altijd iets op het plein te zien is. Je hebt hier 12 ansichtkaarten voor 2 euro. Goedkoper hebben we niet gezien. Aan een lantaarnpaal voor de basiliek trekt een donkere balkunstenaar de aandacht. Een groot succes! Zondag 4 augustus. Veel supermarkten zijn dicht. We kopen aardbeien en kersen bij een fruitzaak in de buurt in St. Denis. Na een vroege lunch nemen we de metro naar Trocadéro. Bij de fonteinen van Chaillot is een groep uit Bolivia. Dames met bolhoedjes en hoepelrokken en caporales dansmeiden. Ook mannen. Vermoedelijk om hun cultuur te promoten. Ik krijg direct weer verlangen naar dat bijzonder land. Precies om twee uur mogen we in de rij voor mensen die een ticket hebben voor de Eiffeltoren. Met een geplande hapering brengt een stampvolle lift ons naar de tweede verdieping. Daar genieten we aan de noord- en oostkant van het uitzicht. In 1984 vond ik dit vele malen enger.  We lopen terug naar Trocadéro en nemen de metro naar Mabillon. Via mijn favoriete route langs de St-Sulpice binnendoor naar Jardin du Luxembourg. Eén van de mooiste plekken in Parijs. Helaas vinden we daar geen water en drinken we noodgedwongen iets bij een restaurant met de grote gele M. Gelukkig heb ik door het glas zicht op straat en Maria Sjarapova die reclame maakt voor Evian. Weiwei vermaakt zich met Wi-Fi op haar iPhone. Omdat de meeste supermarkten kennelijk gesloten zijn, besluiten we om weer bij de Chinees in de buurt van het Pantheon te eten. Niet zo ver lopen. Dit keer vis. Daarna met de metro naar station Pont Neuf om deze te bewonderen en een rondje te maken via de nagenoeg net zo romantische Pont des Arts en wachten op mooier fotolicht.  Maandag 5 augustus. 's Ochtends bezoeken we de Madeleine kerk. Eigenlijk was het de bedoeling om een tempel te maken. Tijdens de lange bouwperiode zijn verschillende ontwerpen de revue gepasseerd. Tal van beroemdheden hebben hier hun begrafenisplechtigheid gehad. Voor Weiwei is het kerkgebeuren nog vers en ze leest geïnteresseerd een brochure die ook in het Chinees is. De boetieks rondom de Madeleine zijn van een onwaarschijnlijke luxe. In de verte zien we een paleis aan de andere kant van de Seine. Weiwei vraagt regelmatig: "Wat is dat?" Mijn antwoord meestal: "Parijs staat vol met monumentale gebouwen." Omdat we toch in de buurt zijn, stappen we bij Grands Boulevards uit om de prachtige passages Jouffroy en Panoramas te bezichtigen. We lunchen thuis en gaan dan naar cimetière du Père-Lachaise. Ik heb nog een oude plattegrond waarmee we in ieder geval de graven bezoeken van beroemdheden die Weiwei op haar wenslijstje heeft staan. Onderweg laten we ons verrassen door bijzondere en opvallende grafmonumenten. Twee keer onderbroken door een korte onweersbui. Beide keren staan we half in een familiegraf. Maar de zon breekt ook al snel weer door. Achtereenvolgens bezoeken we de graven van: Chopin, Jim Morrison, Modigliani, Edith Piaf, Victor Noir, Oscar Wilde, Proust, Sadegh Hedayat, Apollinaire, Balzac en Bizet. Bij het graf van Chopin ligt een briefje met een tekst in het Chinees: "Thank you for giving me happiness during my junior school". Een man met lang verwilderd haar roept iets. Ik versta "Frederic Morrison". Het graf van Morrison zijn ziet er net uit in vergelijking met mijn bezoek eind jaren negentig. Er staat een hek om. In het zuiden zijn enorme graven van militairen, zoals Général Foy. Af en toe ontdekken we een Chinese tekst of een graf met tijgers of draken. Ook van een Chinees meisje dat maar zeven jaar is geworden. Bij Modigliani staat een jonge vrouw. Ze laat bloemen achter. Rond het monument voor Oscar Wilde is een enorm lelijk beschermglas geplaatst. De tekst achterop de steen zien velen over het hoofd. We slaan de tombe van Maria Callas noodgedwongen over omdat er net een crematie begint. In de buurt van de hoofdingang ontdek ik een Vietnamese vrouw die maar 36 is geworden. Er zit een foto van haar op het graf. Mooie vrouw. We blijven tot zes uur, dan sluit de begraafplaats. Een vrouw heeft de ondankbare taak om met een bel bij de ingang bezoekers te laten vertrekken. We hebben weer een picknick aan het begin van Rue de Seine. Deze smalle straat heeft een grote naam, is onze conclusie. En vervolgens een wandeling over Pont des Arts en langs het al gesloten Louvre. Daar wordt een bruidsreportage gemaakt van een koppel uit Singapore. Schitterend! Dinsdag 6 augustus. We blijven tot na een vroeg lunch in het appartement. Dan nemen we de metro naar Monceau. De drukte in het Monceau park is gezellig. We lopen door naar de rand van het park naar het Cernuschi museum in de prachtige woning van Henri Cernuschi. Gratis. Voor een grote collectie van spullen die hij uit met name China en Japan heeft meegenomen. Veel van het werk komt uit verschillende Chinese dynastieën. Soms is de herkomst onbekend. De bijschriften zijn helaas alleen in het Frans, maar soms wel te ontcijferen. In het park pauzeren we om dit vervolgens te verlaten via de straat die de naam Rembrandt draagt. Aan het einde is een Chinese Pagode,
    die helaas niet open is. Weiwei is toch wel benieuwd naar Chinatown en omdat we tijd over hebben, zoek ik de snelste route uit naar station Tobiac. We lopen door Chinatown tot station Porte de Choisy. Weiwei voelt zich hier thuis. Ze kan de teksten op de gevels lezen en herkent veel in een grote winkel. We kopen er een houten keuken- lepel en in een supermarkt grote rode druiven. Woensdag 7 augustus. Het regent wanneer we wakker worden. Gelukkig gaan we vandaag naar huis. Het is slechts een paar minuten lopen naar Gare du Nord. Weiwei met een kleine paraplu en ik met een plastictas op mijn haar. Zonder haast zoeken we ons plekje in rijtuig 15 van de Thalys van 8 uur 25 naar Amsterdam. Om elf uur zijn we in Rotterdam. In de hal haal ik een kaartje voor Weiwei en check zelf in voor de vervolgtrein. Het is lunchtijd wanneer we thuis zijn. Het begint dan in Nederland ook te regenen.
    De appartementen die ik had geboekt zijn ons goed bevallen. We hebben geen last gehad van de meiden die er woonden. Parijse supermarkten zijn erg duur in vergelijking met Nederland. Gelukkig heb ik ook een Lidl gevonden en erg opgelet bij de prijzen van andere supermarkten. Twee keer hebben we bij een Chinees gegeten. In Frankrijk hebben die geen invloed uit Indonesië, maar op de menukaart stonden wel Vietnamese en Thaise gerechten. Met de museumpas hebben we elk ruim 30 euro bespaard. Ik ben geen museummens, omdat ik selectief ben en in veel gevallen meer van het straatleven geniet. Maar we hebben mooie musea bezocht, soms was er een connectie met Azië. Van veel Europese kunstenaars had Weiwei nog nooit van gehoord. Het was dus ook een cultuurverkenning waarbij ze vooraf diverse informatie in het Chinees van internet had geplukt. Soms was ze net een kunststudente. Twee keer vijf nachten was genoeg, al hadden we wel langer en vaker ontspannen langs de Seine willen struinen. Maar we komen terug! De dagen waren efficiënt ingedeeld, soms flexibel, met de eerst vier dagen het benutten van de museumpas en verder hebben we behalve naar de tweede etage van Eiffeltoren nergens entree hoeven te betalen. Een volgende keer zouden we graag langer in het Louvre willen zijn en ons dan laten verrassen, in plaats van de ´musts´ met wegwijzers en een plattegrond op te zoeken. Volgens mijn reisgids duurt een volledig bezoek aan dit grootste museum ter wereld minsten twee dagen. Johan (13 augustus 2013)