Zuidoost-Frankrijk (1998 - 2003)
    
    
    Wanneer ik in december 1997 mijn eerste baan krijg, heb ik voor lange tijd een huurauto tot mijn beschikking. De allereerste reis die ik in mijn eentje met een auto naar het buitenland onderneem, is een vervolg op de reis uit 1994. Met een huurauto van mijn werk dus; met een Opel Cora 1.7 eco diesel. Het is juli 1998. Ik probeer via Maastricht zo recht mogelijk naar het zuiden te rijden. Het dieseltje heeft in de Ardennen moeite met de heuvels. Vervolgens via Metz, Nancy, Besançon en binnendoor via Pontarlier naar het Zwitserse Lausanne. Terzijde: Omdat het ook in 1999 bij Luik niet echt opschiet, kies ik de daarop volgende jaren regelmatig voor de minstens zo snelle route richting het zuiden, namelijk de 61 vanaf Venlo, via Koblenz naar Karlsruhe, Freiburg, Basel en Lausanne. Van Lausanne naar Gènève, met meestal een tussenstop in Nyon aan het Lac Léman (optioneel een soortgelijke plek bij Yverdon aan Lac de Neuchâtel) om bij te komen van de rit door Duitsland. En zodra de grens met Fankrijk is gepasserd de afslag N201 richting St Julien-en-Genevois en Annecy, want Frankrijk is alleen zonder tolwegen genietbaar. Het doel van de eerste reis is het afleggen van Route Napoleon: de N85 van Grenoble naar Antibes. Ik ben daar enthousiast over geraakt dankzij een artikel in de ANWB kampioen. Ik heb een aantal budgethotels uitgezocht van de Formule 1 keten. In Besançon, St. Julien, Annecy, Chambéry, Grenoble en Gab lukt het me soms met enige mazzel om een kamer te krijgen. In Grenoble heb ik eerst moeite om de start van de Route Napoleon te vinden. Het bord moet uiteraard op de foto. Al met al valt het niet mee om in deze hitte, in een auto zonder airco en stuurbekrachtiging te reizen. De parchtige omgeving maakt veel goed. Daar heb ik wel wat zweet voor over. Gesmolten asfalt bij Castellane op de weg D952 in het hete dal van de Verdon. In Castellane is een hotelier niet bereid mij de enige overgebleven 4 persoons kamer te geven. Dan maar verder. Ik leer al snel dat het 't beste is om de snelheid van de lokalen aan te houden, anders vorm je een irritant obstakel. Ik kom later dan gewenst aan in Antibes. Het lukt me niet meer om een hotelkamer bij de formule 1 keten te vinden. Vertwijfeld wandel ik over de boulevard van Cannes. Blij om de Middellandse Zee te zien, maar ook een beangstigend gevoel omdat ik geen slaapplekje heb. Tot het donker is geworden blijf ik bij het strand. Tot ook de laatste strand- bezoekers zijn verdwenen, op een enkel romantisch stel na. Ter hoogte van de wijk La Bocca, een paar honderd meter vanaf het strand, vind ik een bedrijfsgebouw waarachter ik de auto parkeer. Gelukkig heb ik een laken en toiletpapier meegenomen. Dit zal mijn slaapplekje zijn. Het blijft lang warm in de auto, maar ik wil de ramen ook niet te ver open doen om te voorkomen dat er muggen binnen komen. De volgende ochtend ben ik vroeg wakker. Pluk de dag! langs de boulevard staan nog nauwelijks auto's. Ik was me een beetje primitief onder de douche op het strand. Een autootje van de gemeente reinigt het trotoir en de vuilnisemmers worden geleegd. In Le Muy en Le Luc is het ook lastig om nog een slaapplekje te krijgen. Het lukt me nog om voor 1 nacht in Brignoles te overnachten, maar voor de daarop volgende nacht moet ik al weer op zoek naar een nieuwe plekje. Tijdens deze zoektocht in het zuiden, vind ik hotel La Fontaine aan de westzijde van het dorpje Vidauban. Dit is weliswaar een iets duurder hotel, maar wel een heerlijk rustig plekje, met een zeer welkome ligbad om 's avonds in te ontspannen na een warme dag aan de Riviera. Dit zal mijn stamhotel worden in deze regio. Deze eerste reis naar het zuidoosten van Frankrijk in 1998 bevalt me zo goed, dat ik de volgende jaren iedere voor- en/of nazomer een lange week naar deze regio ga om van de Alpen en een paar dagen Riviera te genieten.
    In 1994 was het al een wens van mij om naar Monaco te reizen, maar dat bleek tijdens die reis een te ambitieuze onderneming. Nu ben ik zelf baas, dus op naar Monaco! Omdat ik consequent weiger om via de tolwegen te rijden, ben ik genoodzaakt om dwars door Nice te rijden. Een gruwel, want het is me niet altijd even duidelijk waar de N7 een vervolg krijgt. Eerst rijd ik in Monaco met de auto voor een groot deel - voor zover dat mogelijk is - het traject van het Formule 1 circuit. De auto parkeer ik daarna in het buurt- dorpje Cap-d' Ail. Vanaf daar wandel ik naar Monaco. Onderweg kom ik langs paleizen van de dochters van het prinsdom. In het eerste deel van Monaco staat ook het voetbalstadion. Tot de tunnel wandel ik langs de jachthaven.
    Favoriete plekken/routes: - Nyon (CH) aan Lac Léman - Annecy, de oude binnenstad en de parken langs het Lac - de ligweiden van Annecy le Vieux - route vanaf Albertville: Beaufort - Col du Pré - Cormet de Roselend, Col de l'Iseran - Col du Mont-Cenis - Grenoble N75 richting Sisteron in plaats van N85 naar Gap - Vercors - Recreatieplek na Digne-les Bains aan de N85 richting Grasse - Castellane - Rondtour langs Canyon du Verdon, inclusief D23 - Picknickplek bij Clue de Carejuan langs de Verdon (D952) - Beschilderde muren in Comps-s-Artuby - Comps-s-Artuby - Draguignan, Gorges de Chateaudouble (D955) - Frejus - Cannes via N7 (Massif de L' Esterel) - Riviera-boulevard van La Napoule tot en met Cannes Favoriete Franse Alpencols: 1) Col de l'Iseran via de aanrijdroute vanuit Beaufort 2) Col de la Bonnette vanwege de hoogte en het maanlandschap 3) Col du Galibier vanwege het uitzicht (sneeuw op La Meije) 4) Col de la Croix de Fer (Glandon) vanw. wandelmogelijkheden 5) Col d'Izoard vanwege de ruigheid