Tunnelvisie
    
    Een collega en ik waren naar een lunchmeeting geweest. Op de terugweg koos ik voor de route via de nieuwe SijtwendeTunnel, vanaf de A4 bij Leidschendam. Ruim over de helft van de tunnel voelde ik de auto inhouden. Ik gaf extra gas. Maar helemaal geen reactie! Eerst nog het vermoeden dat de turbo kapot was, maar de motor was al uit... Bovendien zit er geen turbo in. Ik heb de auto nog naar de rechter rijstrook weten te dirigeren, het koppelingspedaal ingedrukt, hopend dat de wagen nog buiten de tunnel zou rollen. Maar helaas. En ik kreeg de motor ook niet meer aan de praat. 123000 km probleemloos mee gereden, dit was de eerste keer dat 'ze' me in de steek laat. Maar goed dat dit niet ergens in Lappi Lappland gebeurde, denk ik achteraf. Enfin, het lampje van het motormanagement brandde. Eerst nog een poging gedaan om de auto uit de tunnel te duwen, maar het laatste stukje loopt op, en zo sterk zijn we ook weer niet. Hier ergens heeft mijn hart de klopsnelheid aangenomen zoals die is tijdens seks met een onstuimige jonge meid, je weet wel, waarna je nog dagen spierpijn hebt. Jammer dat er niet echt een vluchtstrook in z'n tunnel zit, slechts een halve meter beton. En het andere verkeer raasde rakelings langs ons. Gelukkig is het een moderne tunnel; de rijstrook werd snel voorzien van zo'n rood kruis erboven. Na een SOS-telefoontje kwam er een sterkere arm. Er moest eerst een stalen 'oog' in de bumper worden gedraaid. Echter, die stalen oog lag in een bakje op het reservewiel, dus moest eerst het reservewiel onder de auto uit worden geschroefd. Voor een volgende keer (huh, liever niet) heb ik dat 'oog' maar in het zijvakje van de kofferbak gelaten, waar ook een bus motorolie zit. Blauwlicht heeft ons uit de tunnel gesleept en na de tunnel aan de kant van de weg losgelaten bij het winkelcentrum. Vervolgens heb ik de hulpdienst van de leasemaatschappij gebeld. Na een half uur kwam er een berger. Die heeft nog een zo'n twintigtal pogingen ondernomen om de motor draaiend te krijgen. Maar nee, die gaf geen kik. [..] Vrijdagmiddag om half drie kreeg ik een telefoontje van de dealer dat de auto klaar was. De oorzaak was een defecte brandstofpomp. Johan (1 april 2004)