Minister van Verkeer
    
    Beste asfaltgebruikers, Tot u richt zich uw virtuele partijloze Minister van Verkeer. U leest het goed, van Verkeer, Waterstaat zegt mij namelijk te weinig. Ik voel me geroepen u te verlossen van asfalt-ellende. Voorgaande ministers zijn voorbeelden van figuren met een gebrek aan visie en daadkracht. Enfin, niet ik, maar u gaat daar verandering in brengen! Ik gedraag me immers al voorbeeldig. Misschien hebt u elders al gelezen dat ik een koopje ben voor de samenleving, met mijn bewustzijn en exploitatie van eigen verantwoordelijkheid een lichtend voorbeeld, die zelfs tot heilige is uitgeroepen. Wel nu, het is tijd geworden om op het gebied van Verkeer mijn verstandige - zeer doordachte - meningen, tips zoals u wenst, te ventileren. U kunt zich wellicht herinneren dat pientere bondgenoten van mij, zoals Roel Pieper, een papieren bijdrage hebben geleverd ter veraangenaming van ons asfaltgenoegen. Daar heb je zoiets; die 'rapportjes schrijven in opdracht van het ministerie'. Er worden me toch een onderzoekjes gedaan en vol-kleur rapportjes geschreven. Wie heeft er nog tijd om ze te lezen, laat staan er iets mee doen? Eigenlijk zijn een paar van mijn tips al bijzonder effectvol. Te beginnen met voor uw bumper ruim afstand te houden. Hiermee biedt u ruimte voor invoegend en inhalend verkeer en kunt u tijdig remmen. U weet wel, als idiote landgenoot zijnde heeft u vast wel een keer heel hard moeten remmen omdat de auto's voor uw neus plots stilstonden, met name op de meeste Linkse rijstrook. Over remmen gesproken. U voorkomt een kettingreactie van remmers door het overbodig laten oplichten van uw remlichten te voorkomen. Zo, dat hebt u ook weer geleerd. Invoegverkeer, ik noemde het net al even. Niet ieder gehucht hoeft een op- en afrit met een autosnelweg. Een aantal van die opstopplekken gaan dus verdwijnen. Simpel door de dicht bij elkaar liggende samen te voegen. Wegversmalling bij op- en afritten. Nog zo'n punt. Helemaal gestoord! U kent het wel, direct na de teruggang van drie naar twee rijstroken geconfronteerd worden met invoegend verkeer. Bij drukte geeft dat problemen. Iedere zogenaamde verkeerskundige die verantwoordelijk is voor zo'n wegsituatie, adviseer ik per direct om een andere baan te zoeken. Drukte op Neerlands wegen? Mocht u tijdens de spit onderweg zijn, probeer dan net zo snel te rijden als u medeweg- gebruikers. U blijft rollen op het asfaltgeruis, brom ik u. Buiten de spits kunt u wel weer het vertrouwde 100, 120 of meer km/uur rijden, tijdens de spits is geduld uw redding van stress. Uw onbeholpen gedrag der stressigheid is mij een doorn in het oog. En, hoe zit dat, hebt u tijdens uw rijlessen ook geleerd om de gehele invoegstrook te gebruiken om op de snelheid van het verkeer op hoofdrijbaan te geraken? Doe dat dan ook! Ik heb overigens geenszins de intentie om u op te zadelen met meer regels. Dit zijn namelijk geen regels, maar nuchtere logica uit dit verstandige brein van mij. En dan kom ik automagisch bij het de grootste voorwaarde: eigen verantwoordelijkheid. Want u, lieve lezer, bent in grote mate verantwoordelijk voor de asfaltproblemen. Tot uw dienst, Johan (24 april 2004) pilaarheilige